Deelname Wereld Muziek Concours 2022

Plichtwerk

Keuzewerk

Totaalscore

Op zondag 17 juli 2022 deed ons harmonieorkest mee aan de concertwedstrijden in de eerste divisie van het Wereld Muziek Concours (WMC) in Kerkrade: een spannende en prachtige ervaring, waar we samen flink voor repeteerden. Het harde werken werd beloond met een sjieke score, een mooie beoordeling door de jury én een wereldtitel! 

Op deze pagina vind je alles over het WMC en onze deelname op een rijtje. Veel leesplezier!

Wereldkampioen

Onder leiding van dirigent Jos Simons werden de muzikanten van ons harmonieorkest wereldkampioen in de eerste divisie van de concertwedstrijden voor harmonie.

Het orkest werd door de jury beloond met 93,33 punten voor het plichtwerk en 94,67 punten voor het keuzewerk. Daarmee kwam het gemiddelde eindpunt op 94. Dat bleek genoeg voor de eerste plaats, en dus ging de wimpel mee naar Grevenbicht! Als enige Limburgse orkest deelden we het podium in de Rodahal met elf orkesten uit onder meer Zweden, Spanje, Portugal, Duitsland, Zwitserland, Litouwen en Oostenrijk. De enige Nederlandse collega-deelnemer was de Vriezenveense Harmonie. Ook zij kregen een mooie uitslag!

Uitzending generale repetitie

Dirigent Jos Simons was begin juli te gast bij Tom Doesborg in het L1 radioprogramma “Blaaskracht” en vertelde daar onder andere over onze WMC-voorbereidingen. L1 zond vervolgens de opnames uit van onze generale repetitie tijdens het Grensmaasvallei Cultuur Festival in de St. Willibrorduskerk in Obbicht. Het interview en de opnames zijn hier te beluisteren.  

Ons muzikale programma

Tijdens WMC 2022 speelde elk deelnemend orkest een programma bestaande uit een verplicht werk en een vrij programmadeel. Het verplicht werk werd speciaal voor het WMC geschreven. Voor de eerste divisie van de concertwedstrijden voor harmonieorkest was het verplicht werk “Nitescence Crépusculaire” van de Franse componist Alexandre Kosmicki.

Het werk nodigt je uit om in een fantasiewereld te stappen die bol staat van de atmosferische tegenstellingen. De titel van het werk illustreert dit eigenlijk al: “nitescence” verwijst in het Frans naar iets dat licht en helder is, terwijl “crépusculaire” verwijst naar donkere kleuren van de avondschemering. In de muziek hoor je deze tegenstellingen ook terug: van open en kalm gaat het naar agressief en onstuimig, met dominante ritmes en steeds sneller wordende tempo’s die uitmonden in een bijna bizarre wals. Het stuk sluit af met een spannende epiloog.

Naast “Nitescence Crépusculaire” mocht elk orkest een keuzewerk spelen. Ons keuzewerk was “El Jardín de Hera” van José Suñer Oriola. Dit werk zit qua opbouw en structuur heel anders in elkaar dan het verplicht werk, en speelt zich af in de Griekse Oudheid. Het verklankt de avonturen van Herakles in de tuin van de godin Hera. De tuin stond bekend om zijn boom met de gouden appels, die een eeuwige jeugd zouden garanderen. De boom werd bewaakt door een honderd-koppige draak. Herakles moest als straf voor het vermoorden van zijn vrouw en kinderen de gouden appels stelen.

De compositie van José Suñer-Oriola vertelt over deze gebeurtenissen in vier delen: het eerste deel nodigt uit tot het avontuur en bouwt op tot een grootse tutti die de ontdekking van de tuin weergeeft; in het tweede deel staat Herakles oog-in-oog met de honderd-koppige draak; het derde deel gaat over het verraad van Atlas, wanneer hij de appels van Herakles steelt; het laatste deel bestaat uit een indrukwekkende finale die hulde brengt aan componisten als Wagner, Respighi, Stravinsky en Shostakovich.

De jury

Uiteraard worden de optredens tijdens het WMC beoordeeld door een vakkundige, internationale jury. De juryleden voor de eerste divisie concertwedstrijden 2022 waren:

  • De Noorse dirigent Bjørn Sagstad. Hij studeerde directie aan de conservatoria van Bergen, Trondheim, Tromsø en Manchester, en dirigeerde o.a. de Military Navy Band in Bergen en het Prinsen Military Brass Ensemble in Denemarken. Sinds 2021 is hij professor aan de Hochschule für Musik FHNW in Zwitserland.
  • De Belgische componist Jan Van der Roost. Hij studeerde trombone, muziekgeschiedenis en muziekeducatie aan het Lemmensinstituut in Leuven en behaalde zijn einddiploma’s directie en compositie aan de Koninklijke Conservatoria van Gent en Antwerpen. Momenteel is hij werkzaam als docent aan het Lemmensinstituut, en gastdocent aan het Shobi Institute of Music in Tokio, de University of Arts in Nagoya en het Senzoku Gakuen College of Music in Kawasaki.

  • De Japanse professor, dirigent, componist en pianist Ito Yasuhide. Hij schreef meer dan 1000 muziekwerken, waaronder “Gloriosa” en “Festal Scenes”. Hij is momenteel professor aan het Senzoku Gakuen College of Music en stond o.a. voor het beroemde Tokyo Kosei Wind Orchestra.

Gespot in De Limburger

Wat is het WMC?

Het Wereld Muziek Concours (WMC) is vooral een muzikaal feest! Het festival, dat sinds 1951 iedere vier jaar plaatsvindt in Kerkrade, is een ontmoetingsplek waar muzikanten en bezoekers met uiteenlopende achtergronden elkaar treffen en waar culturen samenkomen om in gezamenlijkheid muziek te maken. WMC biedt een platform voor een concours op wereldniveau, maar staat vooral voor verbinding tussen mensen, voor waardevolle cross-overs in de blaasmuziek en voor interessante muzikale experimenten. Tijdens WMC 2022 verwacht de organisatie opnieuw meer dan 20.000 muzikanten en 300.000 bezoekers te verwelkomen in de stad.

Waarom Kerkrade?

Het Zuid-Limburgse Kerkrade is een stad met een rijke historie, die begint met de ontdekking van steenkool in de bodem. De mijnen zorgden voor veel werkgelegenheid en economische groei. Dat bood een vruchtbare voedingsbodem voor het ontstaan van een levendige muziekcultuur.

 Het is dan ook niet toevallig dat er in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, terwijl Europa werkte aan de wederopbouw, het idee ontstond om in Kerkrade een vierjaarlijks blaasmuziekfestival te organiseren. In 1951 vond de eerste editie van het WMC plaats. Daarna ontwikkelde het WMC zich tot één van de belangrijkste blaasmuziekfestivals ter wereld. In 2022, tijdens de 19e editie van het festival, viert het WMC zijn zeventigjarig bestaan.

Meer weten? Het WMC maakte dit leuke animatiefilmpje!

Waarom meedoen aan het WMC?

Voor een amateurblaasorkest is het podium van het WMC één van de grootste en mooiste plekken om te spelen. Het WMC wordt ook wel de Olympische Spelen of de Champions League van de blaasmuziek genoemd. Het evenement heeft dus een indrukwekkende naam én een indrukwekkende entourage, met een groot internationaal deelnemersveld en een groot publiek.

In 2017 nam ons orkest voor het eerst deel aan het WMC: een onvergetelijke ervaring voor muzikanten, dirigent en supporters. De sfeer was bijzonder, de saamhorigheid en verbondenheid ongekend: samen musiceren op de top van ons kunnen, op zo’n mooi podium, met zo’n enthousiast publiek!

Onze deelname aan het WMC heeft het niveau van ons orkest omhooggetild, St. Cecilia nationaal en internationaal positief op de kaart gezet, en een aantal mooie muzikale ervaringen opgeleverd. Ook zijn er nieuwe muzikanten aangesloten bij ons orkest.